Finns det andra gener än HLA som ökar risken för en första autoantikropp? 2017

• Autoimmun diabetes, autoimmun (typ 1) diabetes, började med att barn med förhöjd ärftlig risk fick en autoantikropp, antingen mot insulin (IAA) vid tidig ålder (men inte senare) eller GAD65 (GADA) vid vilken ålder som helst.
  • Att utveckla IAA som första autoantikropp påverkas av genen för insulin (INS). Många svenska barn bär på denna genvariant som ökar risken.
  • Att utveckla GADA som första autoantikropp påverkas av genen BACH2. Studien fann att ett fåtal barn bar på denna genvariant som ökade risken.
  • De ovanliga genvarianterna för generna PTPN22 och ERBB3 ökade risken för både IAA och GADA som första autoantikropp.
  • Om en pappa eller ett syskon hade autoimmun diabetes ökade risken att pojkar i samma familj utvecklade IAA som första autoantikropp.
  • En pappa, men inte mamma, med autoimmun diabetes och en ökad kroppsvikt hos barnet vid 12 månaders ålder ökade risken för att GADA är den första autoantikroppen.
  • Autoimmun diabetes verkar vara två sjukdomar: antingen triggas IAA eller GADA som första autoantikropp.

Författare: Krischer JP, Lynch KF, Lernmark Å, Hagopian WA, Rewers MJ, She JX, Toppari J, Ziegler AG, Akolkar B, and the TEDDY Study Group.

Titel: Genetic and Environmental Interactions Modify the Risk of Diabetes-Related Autoimmunity by Six Years of Age: The TEDDY Study

Publicerades i Diabetes Care 2017.

TEDDY publikation nr 70, 2017 (PDF, 1,00 MB, nytt fönster)