Gensekvensering av virus med snabb utveckling av autoimmun (typ 1) diabetes efter första autoantikroppen. 2013

• Virus tros påverka utvecklingen av autoantikroppar och typ 1-diabetes.
  • Urvalet bestod av 24 TEDDY-barn som hade utvecklat autoimmun (typ 1) diabetes inom 6 månader efter upptäckt av den första autoantikroppen. Barnens infektionshistoria jämfördes med en grupp kontroller. Gensekvensering användes för att söka efter virus i plasmaprover från 14 av barnen tagna dels före, dels vid utvecklingen av den första autoantikroppen.
  • Endast ett barns prover, samt tre från kontrollgruppen, innehöll virus.
  • Rapporteringen av infektioner var lika mellan de 24 barnen och barnen i kontrollgruppen. Däremot rapporterades feber oftare i kontrollgruppen. Detta skulle kunna betyda att feber har en skyddande effekt, men fler studier behövs för att styrka detta.

Författare: H.S. Lee, T. Briese, C. Winkler, M. Rewers, E. Bonifacio, H. Hyoty, M. Pflueger, O. SMiell, J.X. She, W. Hagopian, Å. Lernmark, B. Akolkar, J.P. Krischer, A.G. Ziegler, TEDDY Study Group

Titel: Next-Generation Sequencing for Viruses in Children with Rapid-Onset Type 1 Diabetes, 2013.

Publicerad i Diabetologia 2013.

TEDDY publikation nr 26, 2013 (PDF, 0,18 MB, nytt fönster)