Pandemrix®-vaccination ökade inte risken för betacellsautoantikroppar eller autoimmun (typ 1) diabetes – snarare tvärtom. 2017

• Pandemrix®, som användes vid massvaccineringen 2009-2010, triggade narkolepsi hos många svenska och finska barn och ungdomar.
  • Det var 2413 TEEDY-barn som vaccinerades med Pandemrix®.
  • Pandemrix® minskade risken för en första autoantikropp.
  • Pandemrix® minskade risken för att få flera autoantikroppar.
  • Pandemrix® minskade risken att drabbas av diabetes.
  • Vaccin kan skydda mot de sjukdomsprocesser som triggar autoimmun (typ 1) diabetes.

Författare: Elding Larsson H, Lynch KF, Lönnrot M, Haller MJ, Lernmark Å, Hagopian WA, SheJX, Simell O, Toppari J, Ziegler AG, Akolkar B, Krischer JP, Rewers MJ, Hyöty H and the TEDDY Study Group.

Titel: Pandemrix® vaccination is not associated with increased risk of islet autoimmunity or type 1diabetes in the TEDDY study children.

Publicerad i Diabetologia 2017.

TEDDY-publikation nr 78, 2017 (PDF, 0,71 MB, nytt fönster)