Finns det signalvägar i kroppens celler som förklarar varför barn med autoantikroppar utvecklar autoimmun (typ 1) diabetes? 2021

Syftet med studien var att undersöka enzymer som ger upphov till kedjereaktioner - signalvägar -i kroppens blodceller hos barn som är på väg att utveckla autoimmun (typ 1) diabetes.

Hur förändras dessa signalvägar under den tid – oftast flera år – när barn med autoantikroppar är på väg att utveckla autoimmun (typ 1) diabetes?

Vid varje besök har TEDDY-barnen lämnat ett blodprov som använts för genetisk analys.

Totalt undersöktes 25 528 olika gener (nästan alla gener som människan har).  Dessa gener delades upp i 36 olika signalvägar med 19 – 1 823 gener i varje.

Barn som utvecklat autoimmun (typ 1) diabetes jämfördes med en matchad grupp barn som inte utvecklat sjukdomen. Alla prover som lämnats under drygt 1,5 år före diagnos analyserades.

Resultaten visade att:

• Blodets storätare (makrofag eller renhållningscell) och neutrofiler (en av flera vita blodkroppar) var aktiverade före diabetesdiagnos.
  • Gener som aktiveras vid övre luftvägsinfektioner men även av EBV (mononukleos eller körtelfeber) var tidiga varningssignaler före diabetesdiagnos.
  • Denna aktivering upptäcktes hos pojkar omkring 400 dagar före diabetesdiagnos jämfört med 200 dagar hos flickor.

Signalvägar i immunsystemet är aktiva från utvecklingen av den första autoantikroppen fram till diabetesdiagnos.

Forskarna hoppas på att undersökningen av blodet ska leda till nya metoder som kan förutspå en kommande diabetesdiagnos.

Författare: Brænne I, Onengut-Gumuscu S, Chen R, Manichaikul AW, Rich SS, Chen WM, Farber CR & the TEDDY Study Group.

Titel: Dynamic changes in immune gene co-expression networks predict development of type 1 diabetes.

Publicerad i Scientific Reports, 2021

TEDDY publikation nummer 136, 2021 (PDF, 1,15 MB, nytt fönster).