Hej alla TEDDY barn med familjer!

En julhälsning från TEDDY-Åsa

Tänk vad tiden går fort och snart är det jul igen.  Tiden går fort när det gäller TEDDY också för nu har TEDDY pågått i 17 år!

TEDDY startade den 1 september–2004 och jag, Åsa, började arbeta i TEDDY den 1 april 2005. Då fanns TEDDY bara i Malmö i Sverige, i en källare på sjukhuset och vi var tre sjuksköterskor som träffade er barn och era föräldrar.  Så bodde du i Kristianstad, Perstorp, Simrishamn eller någon annanstans i Skåne så fick ni tar er till Malmö för TEDDY besöket.

Var bor du på kartan?

Karta över Skåne. Tecknad.

När ni var som flest TEDDY barn i Skåne/Sverige så var det 2525 barn som kom på sitt besök och vägde och mätte sig. De flesta tog också blodprov men vissa tyckte det var läskigt med blodprov.

Tyckter du det?

Eftersom det var så många barn som ville vara med i TEDDY så fick vi öppna fler mottagningar. Det blev mottagningar i Helsingborg och Kristianstad också. Under flera år så åkte sjuksköterskorna i Kristianstad till Simrishamn för att träffa er som bodde där omkring. Sjuksköterskorna i Malmö började åka till Ystad för att träffa TEDDY barn där och gör det fortfarande.

När jag hade jobbat i TEDDY i ca 1 månad så tyckte jag att det var jättejobbigt att ringa till föräldrar och berätta att blodprovet som togs när deras bebis föddes visade att bebisen hade förhöjd risk att utveckla typ 1 diabetes än barn i genomsnitt i Sverige. Nu har jag snart jobbat i 17 år på TEDDY och tycker att jag har ett fantastiskt jobb tack vare er TEDDY barn och era familjer som jag får träffa. Ni är helt otroliga!

Så nu är vi 10 TEDDY sjuksköterskor som träffar er ungdomar och föräldrar eller vårdnadshavare.  Just jag har haft turen att få träffa ”mina” TEDDY barn under lång tid.  Vissa av er har fått träffa olika sjuksköterskor och så blir det ibland när man deltar i en studie som pågår så länge som TEDDY.

Vi som arbetar i TEDDY vill träffa er tills ni blir 15 år.  De första som fyllde 15 år gjorde det i september 2019 och nu har vi 558 ungdomar som avslutat TEDDY. Vilka hjältar!

Om det var ett tag sedan du var på besök men vill gärna komma tillbaka så bara ring oss och boka tid.

Under dessa 17 år så har forskarna lärt sig jättemycket om typ 1 diabetes, celiaki och sjukdomar i sköldkörteln tack vare att just DU är med i TEDDY.

Vet du var i kroppen sköldkörteln finns? Fråga din TEDDY sjuksköterska nästa gång du träffar henne!

TEDDY tar inte in fler barn så de yngsta i TEDDY fyller 12 år i februari 2022 men vi fyller på med nya unga forskningsdeltagare i andra studier som vi har startat tack vare dig och alla andra forskningspersoner i TEDDY. En person som är med i TEDDY är en forskningsperson. Visste du det?

Ibland så säger jag hej då till en av mina 15 åringar och samtidigt öppnar jag dörren för våra nya små forskningspersoner som kommer på sitt första besök. Hur häftigt är inte det?

Jag brukar säga till de nya familjerna att TEDDY är mamma till alla våra nya studier.

Till sist vill jag och alla mina kompisar i TEDDY önska er alla en riktigt GOD JUL och GOTT NYTT ÅR.

Hoppas ni får en riktigt skön ledighet med mycket snö och ser fram emot att vi ses 2022.

""
Granar. Tecknade.

Åsa Wimar

Forskningssjuksköterska i TEDDY studien.