Kan vi bättre bedöma risk för autoimmun (typ 1) diabetes med en genetisk riskskala? 2018

För att förhindra att autoimmun (typ 1) diabetes utvecklas kommer vi att behöva bli bättre på att tidigt bedöma barns risk för sjukdomen.

Studien syftar till att bedöma om riskbedömningen kan bli bättre genom att använda en förbättrad genetisk riskskala och jämföra denna med två tidigare metoder.

Totalt analyserades 41 specifika genvarianter (SNP) hos 4543 TEDDY barn utan förstagradssläktingar med autoimmun diabetes.

Två tidigare genetiska riskskalor jämfördes med en ny beräknad riskskala. Dessa användes sedan på TEDDY barnens uppgifter för att bedöma hur korrekta de var.

• Samtliga riskskalor förbättrade möjligheterna att bedöma vilka barn som skulle utveckla autoimmun diabetes. Den sammanlagda, nya skalan hade dock bäst resultat.
  • Resultaten visar att vi ytterligare bättre kan bedöma diabetesrisk med hjälp av genetisk information och därmed med större säkerhet rekrytera barn till studier för att undvika diabetes.

Författare: Bonifacio E, Beyerlein A, Hippich M, et al

Titel: Genetic scores to stratify risk of developing multiple islet autoantibodies and type 1 diabetes: A prospective study in children.

Publicerad i Plos Medicine, 2018

TEDDY publikation nr 87, 2018 (PDF, 2,85 MB, nytt fönster)