Ökar autoimmun (typ 1) diabetes hos små TEDDY-barn? 2011

• Autoimmun (typ 1) diabetes blir mer utbrett för varje år.
  • BABYDIAB är en tysk studie vars upplägg är väldigt likt TEDDY-studien. BABYDIAB började följa barn 15 år innan TEDDY-studien startade.
  • Denna avhandling jämför barn i BABYDIAB som hade någon nära släkting med autoimmun diabetes (förstagradssläktingar eller FGSr) med FGSr i den tyska delen av TEDDY. Alla barn som inkluderades i dessa analyser hade testat positivt för islet-autoantikroppar innan de uppnått 4 års ålder.
  • Barnen i de två studierna började testa positivt för islet-autoantikroppar i samma takt. Däremot utvecklade barn som testat positivt i TEDDY-studien typ autoimmun diabetes fortare än de i den tidigare BABYDIAB-studien.
  • Dessa resultat indikerar att karaktärsdragen hos autoimmun diabetes i unga FGSr-barn har förändrats på senare år. Det verkar som att unga, autoantikroppspositiva barn i Tyskland är mer benägna att snabbt utveckla autoimmun diabetes än de varit förr.

Författare: A.G. Zeigler, M. Pflueger, C. Winkler, P. Achenbach, B. Akolkar, J.P. Krischer, E. Bonifacio

Titel: Accelerated progression from islet autoimmunity to diabetes is causing the escalating incidence of type 1 diabetes in young children, 2011

Publicerad i Journal of Autoimmunity.

TEDDY publikation nr 11, 2011 (PDF, 0,19 MB, nytt fönster)