Försöker TEDDY-mammor förebygga diabetes? 2014

• Många mammor till barn med ökad ärftlig risk för autoimmun typ 1) diabetes försöker förebygga sjukdomen.
  • Mammor till TEDDY-barn fick, när barnen var 6 och 15 månader gamla, svara på om de gjort något för att barnet inte ska utveckla autoimmun diabetes. Totalt angav 30 % vid 6-månadersbesöket och 43 % vid 15-månadersbesöket att de gjort någon förändring, oftast i barnets kost och då t ex genom att begränsa barnets sockerintag.
  • Det var vanligast att försöka förebygga bland tyska mammor, medan svenska mammor rapporterade minst antal förebyggande förändringar.
  • De tre största faktorerna som var kopplade till att försöka förebygga sjukdomen var att ha en förstagradssläkting med autoimmun diabetes, att ha en korrekt uppfattning om barnets risk att utveckla sjukdomen och, framför allt, tron på att det går att förebygga autoimmun diabetes.

Författare: L.B. Smith, K.F. Lynch, J. Baxter, B. Lernmark, R. Roth, T. Simell, S. Bennett Johnson, TEDDY Group

Titel: Factors Associated With Maternal-Reported Actions to Prevent Type 1 Diabetes in the First Year of the TEDDY Study.

Publicerad i Diabetes Care, 2014

TEDDY publikation nr 30, 2014 (PDF, 0,55 MB, nytt fönster)