Har kosten betydelse för risken att TEDDY barn får en första ö-cellsautoantikropp? 2019

Metaboliter är nedbrytningsprodukter av vår kost. De första 418 TEDDY barn som fått en första autoantikropp jämfördes med kontroller utan autoantikroppar. Plasma från blodprov undersöktes och 853 olika metaboliter identifierades.

Fanns det ett mönster av metaboliter som visade att autoantikroppar höll på att utvecklas?

• Låga nivåer av lecitin i blodet ökade risken för att få en ö-cellsautoantikropp.
    Lecitin består av mättade fettsyror, omättade fettsyror, fosfor, inositol och kolin, som finns i varje cell i kroppen dessutom i växter och djur.

• Höga nivåer av dikarboxylsyror i blodet ökade risken att få en ö-cellsautoantikropp.
    Dikarboxylsyror finns i kosten, framför allt i fett.

Undersökningarna fortsätter att med hjälp av insamlade matdagböcker försöka lista ut om barns kost direkt kan kopplas till metaboliter i blodet och risken att få en första autoantikropp.

Författare: Johnson RK, Vanderlinden L, DeFelice BC, et al.

Titel: Metabolite-related dietary patterns and the development of islet autoimmunity.

Publicerad i Scientific Reports, 2019

TEDDY publikation nr 111, 2019 (PDF, 1,65 MB, nytt fönster)