Kan en kombination av biomarkörer användas för att förutsäga att ett barn kommer att insjukna i autoimmun typ 1 diabetes? 2020

Totalt 7 798 barn i TEDDY studien följdes i 10 år för utveckling av autoantikroppar och autoimmun diabetes.

Frågan i denna undersökning var om det gick att räkna fram ett score (poängtal) för att uppskatta risken att ett TEDDY barn drabbas av autoimmun diabetes.

Följande biomarkörer användes:

1. Poängtal för ärftlighet – Genetiskt Risk Score (GRS2) – poängtalet baserar sig på att vissa ärftliga varianter som kallas för SNP:ar.
  2. Autoantikroppar över tid.
  3. Typ 1 diabetes i familjen (mamma, pappa, syskon).

SNP:ar har bestämda positioner i arvsmassan och kan t ex  ligga i en gen som bestämmer risk för sjukdom.

Det finns över 60 SNP:ar som markerar att det finns en ökad risk för autoimmun diabetes och alla användes för att bestämma barnets Genetiska Risk Score.

Metoden skulle kunna användas vid screening av t ex alla två-åringar eller alla fyra-åringar:

""

Om barn som är 2 år eller 4 år screenas för GRS2, autoantikroppar och om det finns diabetes i familjen så skulle upp till 95% kunna förutbestämmas om de kommer att få diabetes inom tre år respektive 8 år.

Studien visar att det skulle kunna vara möjligt att använda en kombination av biomarkörer för att med 80-90% säkerhet hitta de barn som kommer att få autoimmun diabetes.

Författare: Ferrat et al

Titel: A combined risk score enhances prediction of type 1 diabetes among susceptible children

Publicerad: Nature Medicin, 2020

TEDDY publikation nr 120, 2020 (PDF, 8,5 MB, nytt fönster)