​​​​​​​Vilken mat som innehöll gluten åt barn som utvecklade celiaki? 2022

Barn som äter mycket mat med gluten har högre risk att utveckla celiaki. Detta gäller speciellt de barn som har förhöjd ärftlig risk för celiaki. Gluten finns i vete, råg och korn och således i många olika sorters mat.

Syftet var att ta reda på vilken mat med gluten barnen åt och hur det påverkade risken att utveckla autoantikroppar mot vävnadstransglutaminas (TGA) och i förlängningen celiaki.

Föräldrarna till 2088 svenska TEDDY barn fyllde i 3-dagars matdagböcker vid 6, 9, 12, 18 och 24 månaders ålder under åren 2004-2012.

Upp till i genomsnitt 11,5 års ålder följdes sedan barnen med TGA och diagnos av celiaki.

Resultaten visade att:

• gluten kom främst från barngröt, välling, bröd, hårt bröd, kex och pasta. Flingor, pannkakor och bakverk bidrog i mindre omfattning.
  • 487 (23%) barn utvecklade TGA och av dessa utvecklade 242 (12%) celiaki.
  • risken för TGA ökade om barnet vid 9 månader åt upp till en portion barngröt varje dag jämfört med barn som inte åt barngröt.
  • risken för TGA och celiaki ökade om barnet vid ett års ålder åt mer än en halv skiva bröd varje dag jämfört med de barn som inte åt bröd.
  • risken för celiaki ökade vid 18 månaders ålder för varje flaska välling som barnen drack.
  • risken att utveckla TGA eller celiaki var lika stor om barnet fick i sig gluten från vete, råg eller korn.

Slutsatsen var att ett intag av gröt, högt intag av bröd och välling under de två första levnadsåren ökar risken för TGA och celiaki hos barn med förhöjd genetisk risk.

Författare: Hård Af Segerstad EM, Liu X, Uusitalo U, Agardh D, Andrén Aronsson C; TEDDY Study Group.

Titel: Sources of dietary gluten in the first 2 years of life and associations with celiac disease autoimmunity and celiac disease in Swedish genetically predisposed children: The Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY) study.

Publiserad i Am J Clin Nutr. 2022.

TEDDY publikation nummer 140, 2022 (PDF, 1,28 MB, nytt fönster).

Elin Malmberg Hård Af Segerstad