Samband mellan stigande HbA1c, antal autoantikroppar och diabetes? 2022

HbA1c ger information om blodglukosnivån under de senaste 6-8 veckorna. Normalområdet för 6 månader till 18 år gamla barn är 28-39 mmol/mol. Gränsen för diabetes är satt till 42 mmol/mol.

Hos TEDDY barn som har två eller flera autoantikroppar ökar HbA1c-nivån långsamt över tid. Risken att diagnosticeras med autoimmun (typ 1) diabetes ökar med antalet autoantikroppar mot antingen  insulin (IAA), GAD65 (GADA), IA-2 (IA-2A) eller ZnT8 (ZnT8A).

Syftet var att undersöka om HbA1c kan förutsäga att en andra, tredje eller fjärde autoantikropp är på väg att utvecklas och om det påverkar tiden fram till diagnos av autoimmun (typ 1) diabetes.

Blodprov analyserades från alla TEDDY barn som före maj 2021 hade utvecklat en första autoantikropp. Det var 300 barn med IAA som första, 361 med GADA som första, 257 med IAA och GADA samtidigt (dubbelpositiva) och 115 med IAA, GADA och ZnT8A samtidigt (trippelpositiva). IA-2A som första autoantikropp var för få för den statistiska analysen. Barnen följdes i upp till fem år.

Glykolyserat hemoglobin där glukos bundit in till hemoglobinet i den röda blodcellen. Ritad figur.
Glykolyserat hemoglobin där glukos bundit in till hemoglobinet i den röda blodcellen. Ju mer glukos som binder in desto högre HbA1c.

Resultaten visade att:

• IAA som första autoantikropp och med en pappa, mamma eller syskon med autoimmun (typ 1) diabetes ökade risken för en andra autoantikropp och ett stigande HbA1c.
  • barn med GADA som första autoantikropp hade ett stigande HbA1c fram till diagnos av autoimmun (typ 1) diabetes. Stigande HbA1c ökade inte risken för en andra autoantikropp.
  • barn med IAA och GADA (dubbelpositiva) hade ett stigande HbA1c fram till diagnos av autoimmun (typ 1) diabetes. Stigande HbA1c ökade inte risken för en tredje autoantikropp.
  • barn med IAA, GADA och ZnT8A (trippelpositiva) hade ett snabbt stigande HbA1c. Det snabbt stigande HbA1c ökade inte risken för en fjärde autoantikropp.

Resultaten visar att stigande HbA1c över tid är ett pålitligt mått för att förutsäga diagnos av autoimmun (typ 1) diabetes. HbA1c stiger snabbare ju fler autoantikroppar som utvecklats.

Författare: Salami F, Tamura R, You L, Lernmark Å, Larsson HE, Lundgren M, Krischer J, Ziegler AG, Toppari J, Veijola R, Rewers M, Haller MJ, Hagopian W, Akolkar B, Törn C; TEDDY Study Group.

Titel: HbA1c as a time predictive biomarker for an additional islet autoantibody and type 1 diabetes in seroconverted TEDDY children.

Publicerad i Pediatric Diabetes, 2022.

TEDDY publikation nummer 144, 2022 (PDF, 1,24 MB, nytt fönster)

Falastin Salami