Kan autoantikropparna förutsäga diabetesdebut? 2015

• Av de barn som har två eller fler autoantikroppar utvecklar 70% autoimmun (typ 1) diabetes inom tio år.
  • Sett till fem år efter första autoantikroppen, hade autoimmun diabetes utvecklats hos 47%, 36% eller 11% av barnen med tre respektive två eller en autoantikropp i TEDDY.
  • Högre medelnivå av IAA och IA-2A ökade risken för autoimmun diabetes. Nivå av GADA påverkade inte risken.
  • De flesta TEDDY-barn som fått autoimmun diabetes hade två eller fler autoantikroppar.

Författare: A.K. Steck, K. Vehik, E. Bonifacio, Å. Lernmark, A.G. Ziegler, W. A. Hagopian, J.X. She, O. Simell, B. Akolkar, J. Krischer, D. Schatz, M. Rewers, TEDDY Study Group

Titel: Predictors of Progression From the Appearance of Islet Autoantibodies to Early Childhood Diabetes: The Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY)

Publicerad i Diabetes Care, 2015

TEDDY publikation nr 42, 2015 (PDF, 0,88 MB, nytt fönster)