Kan andra gener än HLA ge ökad risk för autoimmun (typ 1) diabetes? 2014

• Barn med hög-risk HLA-genotyper följs i TEDDY-studien med avseende på risk för att utveckla autoantikroppar mot sina insulinproducerande celler och efterföljande autoimmun
  • (typ 1) diabetes.
  • Under en genomsnittlig tid av 57 månader hade 350 barn utvecklat minst 1 bestående autoantikropp och av dem hade 84 fått  autoimmun diabetes.
  • Totalt undersöktes 5 164 TEDDY-barn för ärftlig variation (s.k. SNPs) i 41 arvsanlag utanför HLA-systemet.
  • Bland TEDDY-barnen visade sig fyra olika SNPs i olika arvsanlag vara av betydelse. Tre av dessa gav en ökad risk att utveckla autoantikroppar och, i ett av fallen, även  autoimmun diabetes. En SNP inom insulingenen hade en skyddande effekt mot autoantikroppar.
  • Arvsanlagen inom HLA-systemet bidrar med den allra största risken att få autoantikroppar, men även  autoimmun diabetes.

Författare: C. Törn, D. Hadley, H-S. Lee, W. Hagopian, Å. Lernmark, O. Simell, M. Rewers, A. Ziegler, D. Schatz, B. Akolkar, S. Onengut-Gumuscu, W-M. Chen, J. Toppari, J. Mykkänen, J. Ilonen, S. Rich, J-X. She, A. Steck, J. Krischer, TEDDY Study Group

Titel: Role of Type 1 Diabetes-Associated SNPs on Risk of Autoantibody Positivity in the TEDDY Study, 2014

Publicerad i Diabetes 2014.

TEDDY-publikation nr 39, 2014 (PDF, 1,03 MB, nytt fönster)