Kan man förutspå sena avhopp från TEDDY-studien? 2015

• Inom forskningen är det värdefullt att förutspå vilka deltagare som kan komma att hoppa av studien.
  • Vilka faktorer som påverkar tidiga avhopp (inom ett år) har TEDDY tidigare publicerat.
  • Senare avhopp undersöktes. Familjer som var aktiva i studien de tre första åren jämfördes med familjer som hoppade av under andra eller tredje året.
  • Få sociodemografiska faktorer kunde förutspå dessa avhopp.
  • Beteende- och psykologiska faktorer, t.ex. mammans livsstil, mammans uppfattning om barnets risk att utveckla typ 1-diabetes, samt hur ofta barnet var sjukt, spelade större roll.

Författare: S. Bennet Johnson, K. Lynch, J. Baxter, B. Lernmark, R. Roth, T, Simell, L. Smith, TEDDY Study Group

Titel: Predicting Later Study Withdrawal in Participants Active in a Longitudinal Birth Cohort Study for 1 Year: The TEDDY Study.

Publicerad i Journal of Pediatric Psychology, 2015

TEDDY publikation nr 49, 2015 (PDF, 0,18 MB, nytt fönster)