Vad har TEDDY-studien upptäckt fram till juni 2019? -Celiaki

TEDDY har upptäckt att:

• Barn med HLA-genotypen DQ2/2 hade sex gånger så hög risk att utveckla celiaki i tidig ålder jämfört med barn utan den höga ärftliga risken. Att vara flicka och ha en nära släkting med celiaki ökade risken. Risken att drabbas av celiaki var högst i Sverige  jämfört med de andra länderna i TEDDY-studien.
  • Mammans glutenintag under den senare delen av graviditeten inte påverkade barnets risk för celiaki.
  • Födas med kejsarsnitt ökade inte risken för celiaki.
  • Tidpunkten för glutenintroduktion varierar mellan de deltagande länderna och att svenska barn introducerades tidigast till gluten. Risken för celiaki hängde inte ihop med tidpunkt för glutenintroduktion.
  • Högt glutenintag före två års ålder ökade risken för celiaki när de svenska barnen undersöktes. Barnen med högt glutenintag utvecklade tTG autoantikroppar tidigare än barn med lägre glutenintag.
  • Mag-tarminfektioner ökade risken för bestående tTG autoantikroppar. Denna risk påverkades av  barnets HLA-genotyp, tidpunkt för glutenintroduktion, hur länge barnet ammats samt om barnet blivit vaccinerat mot rotavirus.
  • En majoritet av de barn som hade tTG autoantikroppar inte uppvisade symptom på celiaki. Barn med tarmskada och symptom på celiaki hade högre nivåer av tTG autoantikroppar.

Samband mellan barn med celiaki och autoimmun (typ 1) diabetes. Diagram.
Samband mellan barn med celiaki (CD) och autoimmun (typ 1) diabetes (T1D). Endast 14 barn drabbades av båda. På samma sätt hade 707 barn enbart tTG autoantikroppar (tTGA+) jämfört med 382 barn som hade enbart diabetesrelaterade autoantikroppar (IA+).  Det var 71 barn som hade både tTGA+ och IA+ och således hade risk för bägge sjukdomar.

Vad är celiaki?

Celiaki (glutenintolerans) är en autoimmun sjukdom där kroppens immunförsvar reagerar på gluten (ett protein som finns i vete, råg och korn). Immunreaktionen skapar en inflammation i tunntarmen med tTG autoantikroppar som varningssignaler i blodet.

Inflammationen minskar tarmens förmåga att ta upp näring från maten. Diarréer, trötthet, viktnedgång, uppblåsthet och blodbrist är klassiska symptom på celiaki. I Sverige beräknas ca 3% av befolkningen ha celiaki och det är en av de vanligaste kroniska sjukdomarna bland svenska barn. Det finns ingen bot mot celiaki utan behandlingen är glutenfri kost hela livet.

Normal tarmslemhinna jämfört med skadad tarmslemhinna. Bild.
Skiss av tarmslemhinna. Den normala tarmslemhinnan har ett tarmludd som består av massor av villi. Dessa blir förstörda vid celiaki.