Vilka riskfaktorer för ö-cellsautoantikroppar och diabetes har upptäckts efter 8 år i TEDDY? 2019

Riskfaktorer för ö-cellsautoantikroppar och diabetes sammanfattades efter barnens första 8 år i TEDDY studien.

• Totalt undersöktes 7,777 TEDDY barn. En eller flera autoantikroppar utvecklades hos 736 barn (9.5%). Det var 281 (3.6%) barn som fick IAA och 316 (4.1%) som fick GADA som första autoantikropp. Övriga fick två eller flera autoantikroppar samtidigt.
  • En gen på kromosom 1, PTPN22, bidrog till risken att få IAA som första autoantikropp.
  • Högre kroppsvikt än genomsnittet vid 1 års ålder bidrog till GADA som första autoantikropp.
  • Under barnens första 8 år var det 219 barn som drabbats av diabetes. Risken var störst tre år efter det att två eller tre autoantikroppar hade utvecklats.

TEDDY arbetar vidare med att ta reda på individuella faktorer som påverkar risken för en första autoantikropp.  TEDDY vill också ta reda på varför vissa barn får en andra autoantikropp.

Författare: Jeffrey P. Krischer, Xiang Liu, Kendra Vehik, Beena Akolkar, William A. Hagopian, Marian J. Rewers, Jin-Xiong She, Jorma Toppari, Anette G. Ziegler, Ake Lernmark.

Titel: Predicting Islet Cell Autoimmunity and Type 1 Diabetes: An 8-Year TEDDY Study Progress Report.

Publicerad i Diabetes Care, 2019

TEDDY publikation nr 105, 2019 (PDF, 1,24 MB, nytt fönster)