Får barn celiaki av att äta för mycket gluten? 2016

• Barnets tidiga kost kan påverka risken att utveckla glutenintolerans (celiaki).
  • Mängden gluten i kosten upp till två års ålder och risk att utveckla celiaki undersöktes.
  • Blodprov från svenska TEDDY-barn analyserades med avseende på transglutaminas-autoantikroppar (tTGA). Glutenintag beräknades med hjälp av 3-dagars matdagböcker från 9-, 12-, 18- och 24-månadersbesöken.
  • TEDDY-barn som utvecklat celiaki jämfördes med kontroller, barn som inte utvecklat sjukdomen men hade samma ärftliga risk för celiaki.
  • Glutenintaget var högre hos barnen med celiaki än hos kontrollerna från 12 månaders ålder, med ytterligare ökad skillnad vid 18 och 24 månaders ålder.
  • Mängden gluten som barnet äter före två års ålder kan dubbla risken att utveckla celiaki hos barn med förhöjd ärftlig risk.

Författare: C Andrén Aronsson, H-S Lee, S. Koletzko, U. Uusitalo, J. Yang, S. Virtanen, E. Lie, Å. Lernmark, J. Norris, D. Agardh, TEDDY Study Group

Titel: Effects of Gluten Intake on Risk of Celiac Disease. A Case-Control Study on a Swedish Birth Cohort

Publilcerad i Clinical Gasteroenterology and Hepatology, 2016

TEDDY publikation nr 53, 2016 (PDF, 0,36 MB, nytt fönster)