Kan järnintag påverka risken för att utveckla en första diabetesautoantikropp? 2023

Järn i kosten är viktig för betacellernas funktion att producera insulin.  Järn är också viktigt för immunsystemets funktion.  Varianter av gener som har med järnomsättning att göra kan påverka både betaceller och immunsystemets funktion på olika sätt.

Totalt följdes 7 770 barn i TEDDY från födseln till dess att de fyllt 10 år. Matdagböcker lämnades in två gånger om året vilket gjorde det möjligt att beräkna intag av järn fram till 3 års ålder.

Under första 10 åren av uppföljning var det 769 (10%) barn som utvecklade en första autoantikropp varav 291 (4%) fick IAA och 334 (4%) fick GADA som första autoantikropp.

Resultaten visade att:

• Både ett lågt och högt intag av järn ökade risken för GADA som första autoantikropp - lagom är bäst.
  • IAA som första autoantikropp påverkades ej av järnintaget.
  • Barn med ärftliga varianter av gener som påverkar järnintag ökade risken även för IAA som första autoantikropp.
  • Järnintaget påverkade inte risken för att utveckla autoimmun typ 1-diabetes före 10 års ålder.

Slutsatsen var att järnintaget hos små barn kan påverka risken för att utveckla GADA som första autoantikropp.

Författare: Thorsen SU, Liu X, Kataria Y, Mandrup-Poulsen T, Kaur S, Uusitalo U, Virtanen SM, Norris JM, Rewers M, Hagopian W, Yang J, She JX, Akolkar B, Rich S, Aronsson CA, Lernmark Å, Ziegler AG, Toppari J, Krischer J, Parikh HM, Ellervik C, Svensson J, TEDDY Study Group.

Titel: Interaction Between Dietary Iron Intake and Genetically Determined Iron Overload: Risk of Islet Autoimmunity and Progression to Type 1 Diabetes in the TEDDY Study.

Publicerad i Diabetes Care, 2023.

TEDDY publikation nummer 149, 2023 (PDF, 3,15 MB, nytt fönster)