Vilka faktorer kan bidra till att en första autoantikropp bildas? 2023

Denna översiktsartikel sammanfattar vad TEDDY studiens resultat hitintills har visat som möjliga orsaker till autoimmun (typ 1) diabetes. Autoantikroppar mot insulin (IAA), glutaminsyre dekarboxylase (GADA), ö-cells antigenet IA-2 (IA-2A) och ZnT8 transportören (ZnT8A) är det första tecknet på sjukdom. TEDDY studien har gjort det möjligt att från tre månaders ålder följa barn med förhöjd ärftlig risk för autoimmun (typ 1) diabetes till dess att barnet utvecklade en eller flera autoantikroppar.

Nyfödda barn kunde inkluderas i TEDDY studien om de hade någon av HLA genotyperna DQ2/DQ8, DQ2/DQ2, DQ8/DQ8 och DQ4/DQ8. Dessa HLA genotyper motsvarar 7,5% av nyfödda barn i Skåne men 46% av de som får en diabetesdiagnos innan 15 års ålder.

Hittills har 11% av barnen i TEDDY utvecklat en första autoantikropp på följande sätt:

• IAA utvecklades som första autoantikropp hos cirka 45%. De flesta var endast 1–3 år gamla därefter var IAA ovanligt som första autoantikropp.  IAA var vanligast  hos barn med HLA  DQ2/DQ8, DQ8/DQ8 eller DQ4/DQ8.
  • GADA utvecklades som första autoantikropp hos cirka 45%. GADA som första autoantikropp var ovanlig före tre års ålder. Den ökade upp till 4–5 års ålder och har sedan utvecklats stadigt utan övre åldersgräns. GADA var vanligast hos barn med HLA DQ2/DQ2 och DQ2/DQ8.
  • De resterande autoantikroppspositiva barnen utvecklade två eller flera autoantikroppar samtidigt.

En rad olika analyser visade att barn med IAA som första autoantikropp hade haft tidiga enterovirusinfektioner som inte kunde påvisas hos barn med GADA som första autoantikropp. Dessa barn hade i högre utsträckning haft maginfluensa (gastroenterit).

Fortsatta undersökningar av immunsystemets celler och plasmaprotein pågår för att försöka utveckla vaccin som förhindrar att barn utvecklar en första autoantikropp.

Författare: Lernmark Å, Akolkar B, Hagopian W, Krischer J, McIndoe R, Rewers M, Toppari J, Vehik K, Ziegler AG; TEDDY Study Group.

Titel: Possible heterogeneity of initial pancreatic islet beta-cell autoimmunity heralding type 1 diabetes.

Publicerad i Journal of Internal Medicine. 2023

TEDDY publikation nummer 151, 2023 (PDF, 0,79 MB, nytt fönster).