Påverkar amning risken för utveckling av autoantikroppar, allergier eller övervikt hos TEDDY-barnen? 2021

Amning har många fördelar för barnets uppväxt och hälsa. Därför kändes det viktigt att undersöka om risken för utveckling av autoantikroppar, allergi och övervikt påverkades av hur många månader TEDDY- barnen ammades.

Alla 8676 TEDDY- barn i studien undersöktes och följdes från 3 – 10 år för att ta reda på vilka barn som utvecklade en autoantikropp mot insulin (IAA), GAD65 (GADA) och IA-2 (IA-2A). Dessutom undersöktes autoantikroppar mot vävnadstransglutaminas (TGA), som är biomarkören för celiaki. Föräldrarna svarade löpande på frågeformulär om allergier och barnen vägdes och mättes vid varje besök från 3 månaders ålder.

Resultaten visade att:

• IAA, GADA, IA-2A och TGA inte påverkades av hur många månader TEDDY- barnen ammades.
  • Helamning längre än tre månader minskade risken för allergisk rinit (nästäppa, nysningar, näsklåda och rinnande näsa).
  • Helamning längre än tre månader eller delamning (amning kombinerat med ersättning) längre än sex månader minskade risken för övervikt hos barnet.

Slutsatsen var att antalet månader som barnet ammades inte påverkade risken för att utveckla en första autoantikropp men att det minskade risken för allergi och övervikt.

Författare: Hummel S, Weiß A, Bonifacio E, Agardh D, Akolkar B, Aronsson CA, Hagopian WA, Koletzko S, Krischer JP, Lernmark Å, Lynch K, Norris JM, Rewers MJ, She JX, Toppari J, Uusitalo U, Vehik K, Virtanen SM, Beyerlein A, Ziegler AG; TEDDY Study Group.

Titel: Associations of breastfeeding with childhood autoimmunity, allergies, and overweight: The Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY) study.

Publicerad i The American Journal of Clinical Nutrition, 2021

TEDDY publikation nr 131, 2021 (PDF, 0,50 MB, nytt fönster)