Kan fiberintag påverka uppkomsten av autoantikroppar? 2015

• Lågt intag av lösliga kostfibrer tros kunna påverka immunförsvaret.
  • Hypotesen var att ett högt fiberintag hos små barn skulle minska risken att utveckla autoantikroppar.
  • Matdagböcker från 9-månaders- till 4-årsbesöket från TEDDY-barn i Tyskland och USA analyserades.
  • Det fanns inga samband mellan högt fiberintag och utveckling av autoantikroppar eller typ 1-diabetes.

Författare: A. Beyerlein, X. Liu, U. Uusitalo, M. Harsunen, J. Norris, K. Foterek, S. Virtanen, M. Rewers, J-X. She, O. Simell, Å. Lernmark, W. Hagopian, B. Akolkar, A.G. Ziegler, J. Krischer, S. Hummel, TEDDY Study Group

Titel: Dietary Intake of Soluble Fiber and Risk of Islet Autoimmunity by 5 y of age: Results from the TEDDY Study.

Publicerad i American Journal of Clinical Nutrition, 2015

TEDDY-publikation nr 48, 2015 (PDF, 0,33 MB, nytt fönster)