Kan protein i plasma förutsäga en första autoantikropp och senare diabetes? 2023

Det finns hundratals olika protein i blodplasma. Vanliga plasmaprotein är t ex albumin, transferrin, haptoglobiner, fibrinogen, koagulations- och komplementfaktorer, immunoglobuliner och många fler.

För nära 10 år sedan vann ett forskarlag vid Pacific Northwest National Laboratory i Richland i staten Washington i USA ett kontrakt med TEDDY-studien att undersöka om det finns plasmaprotein som kan förutsäga en första autoantikropp och en senare diagnos av autoimmun (typ 1) diabetes.

Forskargruppen använde avancerade metoder (vätskekromatografi och masspektrometri) av senaste modell för att identifiera och bestämma mängden av olika plasmaprotein i barnens blodprov.

Resultaten som räknades fram med maskininlärning och Artificiell Inteligens (AI) visade att:

• Extracellulära protein (finns mellan celler) – 12 ökade och två minskade innan den första autoantikroppen.
  • Före den första autoantikroppen fanns det också förhöjda nivåer av 11 olika protein i komplementsystemet. Detta system hör till det medfödda immunförsvaret och består av 40 olika protein som rensar bort döda celler efter det att bakterier eller virus angripit kroppen.
  • Dessa komplementfaktorer minskade igen efter det att den första autoantikroppen hade utvecklats.
  • Lipoproteinet ApoA1 ökade före den första autoantikroppen. ApoA1 är ett protein som hjälper till att transportera skadliga fettmolekyler i blodet.
  • Enzymer involverade i immunförsvaret ökade efter den första autoantikroppen men innan diagnos av autoimmun (typ 1) diabetes.
  • Inflammatoriska protein – minst fem olika – ökade efter den första autoantikroppen men  innan diagnos av autoimmun (typ 1) diabetes.

Slutsatsen var att 83 olika plasmaprotein kunde förutsäga, redan 6 månader innan den första autoantikroppen, om autoantikroppspositiva barn i TEDDY-studien före 6 års ålder skulle

1. diagnosticeras med autoimmun (typ 1) diabetes

1. förbli autoantikroppspositiva och få diabetes senare i livet.

Författare: Nakayasu ES, Bramer LM, Ansong C, Schepmoes AA, Fillmore TL, Gritsenko MA, Clauss TR, Gao Y, Piehowski PD, Stanfill BA, Engel DW, Orton DJ, Moore RJ, Qian WJ, Sechi S, Frohnert BI, Toppari J, Ziegler AG, Lernmark Å, Hagopian W, Akolkar B, Smith RD, Rewers MJ, Webb-Robertson BM, Metz TO; TEDDY Study Group.

Titel: Plasma protein biomarkers predict the development of persistent autoantibodies and type 1 diabetes 6 months prior to the onset of autoimmunity.

Publicerad i Cell Reports Medicine, 2023

TEDDY publikation nummer 152, 2023 (PDF, 4,55 MB, nytt fönster).