Skyddar någon genvariant mot celiaki? 2015

• Sambandet mellan HLA och celiaki hos barn i TEDDY undersöktes.
  • I TEDDY har barn med DR3-DQ2 och DR4-DQ8 ökad risk för celiaki, men risken är olika hög i de olika länderna och påverkas även av andra genvarianter.
  • Genvarianten HLA-DPB1*04:01 visades minska risken att utveckla tTG-autoantikroppar hos barn med DR3-DQ2.
  • Detta visar att flera genvarianter av HLA kan påverka risken för celiaki.

Författare: D. Hadley, W. Hagopian, E. Liu, J.X. She, O. Simell, B. Akolkar, A.G. Ziegler, M. Rewers, J. P. Krischer,  W.M. Chen, S. Onengut-Gumuscu,T. L. Bugawan, S. S. Rich, H. Erlich, D. Agardh, TEDDY Study Group.

Titel: HLA-DPB1*04:01 Protects Genetically Susceptible Children from Celiac Disease Autoimmunity in the TEDDY Study. Publicerad i The American Journal of Gasteroenterology, 2015.

TEDDY-publikation nr 46, 2015 (PDF, 0,14 MB, nytt fönster)