Vilka faktorer påverkar hur fort den egna insulinproduktionen minskar vid autoimmun diabetes? 2021

Forskningspersoner i TEDDY som insjuknat i autoimmun diabetes, totalt 57 barn, undersöktes med måltidstest 1, 3, 6, 12 och 24 månader efter det att insulinbehandling påbörjats. TEDDY barnen jämfördes med 56 kontroller som insjuknat i autoimmun diabetes utan att ha varit med i TEDDY-studien. Kontrollerna var matchade för ålder vid insjuknandet, kön och bostadsort.

Alla 113 barn behandlades med insulin. I denna studie mättes c-peptid flera gånger under två år för att bedöma den egna insulinproduktionen. C-peptid bildas när proinsulin spjälkas till insulin och c-peptid i blodet är ett mått på den egna insulinproduktionen.

Vilka faktorer fanns det som påverkade hur fort egenproduktionen av insulin minskade under de första två åren av insulinbehandling?

• Efter att ålder och c-peptid vid insjuknandet kontrollerats visade det sig att TEDDY barn och deras kontroller förlorade egenproduktionen i samma grad. I den fortsatta analysen kunde således 113 barn analyseras tillsammans.

• HbA1c var högre hos kontrollerna jämfört med TEDDY barnen vilket förde med sig att de hade lägre c-peptid vid insjuknandet och därigenom förlorade sitt c-peptid på kortare tid.

• Andra faktorer som påskyndade förlusten av c-peptid:
    • ålder - ju yngre barn desto snabbare förlust
    • flickor - snabbare förlust än pojkarna
    • övervikt
    • positiva för fler än en autoantikropp
    • positiva för IA-2 autoantikroppar
    • positiva för ZnT8 autoantikroppar

Denna ”Efter TEDDY” undersökning ger en fingervisning om vilka faktorer som påverkar blodets c-peptid hos barn som nyligen insjuknat i autoimmun diabetes.

Diabetesbehandlingen kan till viss del ta hänsyn till dessa faktorer för att på så sätt försöka göra diabetesbehandlingen så bra som möjligt.

Författare: Steck et al J Clin Endo Metab

Titel: Factors Associated With the Decline of C-Peptide in a Cohort of Young Children Diagnosed With Type 1 Diabetes

Publicerad i The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

TEDDY publikation nr 122, 2021 (PDF, 0,43 MB, nytt fönster)