Får barnen symtom på celiaki? 2015

• Celiaki och riskfaktorer för celiaki undersöktes hos TEDDY-barn med ökad risk att utveckla sjukdomen.
  • Barn med generna HLA-DR3-DQ2 eller DR4-DQ8 undersöktes för tTG-autoantikroppar (tTGA) samt symtom på celiaki.
  • Barn som hade autoantikroppar hade oftare symtom vid 2 och 3 års ålder, men inte vid 4 års ålder, jämfört barn som inte hade autoantikroppar.
  • Nivån av tTGA var högre hos barn med symtom än utan, samt hos barn med celiaki inom familjen och barn från USA.
  • Nivån av tTGA korrelerade med hur mycket tarmslemhinnan var skadad hos både barn med symtom och utan, men starkast hos barn med.
  • De flesta av barnen som hade tTGA var symtomfria och hade normal tillväxt vid fyra års ålder.

Författare: D. Agardh, H.S. Lee, K. Kurppa, V. Simell, C. Andrén Aronsson, O. Jörneus, M. Hummel, E. Liu, S. Koletzko, TEDDY Study Group

Titel: Clinical Features of Celiac Disease: A Prospective Birth Cohort

Publicerad i Pediatrics, 2015

TEDDY publikation nr 44, 2015 (PDF, 0,57 MB, nytt fönster)