Hej alla TEDDY barn med familjer!

Julhälsning från TEDDY-laboratorierna- Carina -Laboratoriekoordinator med personal

Sedan TEDDY-studien startade 2004 för 18 år sedan har vi på laboratorierna varit en personalstyrka på totalt 29 personer som genom åren tagit emot TEDDY-proverna och sett till att de blivit omhändertagna på ett korrekt sätt och håller hög kvalitet. För närvarande är det 9 personer som arbetar på TEDDY-laboratorierna i Malmö och i Kristianstad. Sedan mitten av februari i år tas TEDDY-proverna från Helsingborg om hand av personalen på laboratoriet i Malmö.

Fram till och med 2015 hade vi processat och skickat i väg drygt 1 miljon rör till olika laboratorier världen över. Till dagens datum har vi skickat över 1,7 miljoner rör.

Bild på två händer med handskar som hanterar pipett och små provrör. Foto.
Provprocess på laboratoriet

Under tiden som proverna förvaras hos oss, innan de skickas till laboratorierna, förvaras proverna i frysar som håller -80°C eller i vissa fall -150°C. Det är mycket kallare än det är på Nordpolen! Under tiden som proverna skickas till de olika laboratorierna transporteras de på kolsyreis som också håller dem frysta. Proverna förvaras och transporteras så för att de ska vara av så hög kvalitet som möjligt när de analyseras.

En kartong med texten på ett fraktbolag. Foto.
Proverna skickas iväg i kartonger med kolsyreis

Varannan vecka året runt skickar vi prover till autoantikroppslaboratoriet i Bristol i Storbritannien för analys av autoantikroppar riktade mot de insulinproducerande cellerna. Varannan vecka skickar vi även prov för analys av tyroperoxidas-autoantikroppar (autoantikroppar riktade mot sköldkörteln) till Gainesville i Florida. Lika ofta skickar vi renframställda vita blodkroppar, renade röda blodkroppar, serum och plasma till Germantown i Maryland i USA. Från de barn som utvecklat autoantikroppar skickar vi även prov på långtidsblodsocker till University of Columbia, Missouri, USA och prover från sockerbelastningarna till Gainesville i Florida. TEDDY familje-prover skickar vi till Universitetet i Virginia, USA. Dessutom har vi skickat alla mjölktänder från er TEDDY-barn som hade några kvar. Detta lades till lite senare i studien och då hade några redan tappat och lämnat sina mjölktänder till tandfén. Mjölktänderna kommer nu att analyseras och det ska bli spännande att se om man hittar något där som kan hjälpa forskningen om autoimmun (typ-1) diabetes.

Det är tack vare er TEDDY-barn och era familjer och er hängivenhet till TEDDY som vi har fått möjligheten att ta hand om alla dessa prover som kommer att hjälpa till att ge en lösning på gåtan varför vissa barn utvecklar autoantikroppar mot sina insulinproducerande celler och varför vissa barn sedan utvecklar autoimmun (typ 1) diabetes. Vi är så glada och tacksamma för era insatser att hjälpa oss med diabetesforskningen!

De är med stor spänning som vi nu läser och tar del av de resultat som TEDDY genererar! Följ gärna utvecklingen på https://www.teddy.lu.se/resultat-fran-teddy

Från oss alla till er alla: En riktigt GOD JUL!

""

Svart hund med tomteluva. Foto.
Bild på en svart hund med tomteluva. Ligger på en grå stol. Foto.

Carina Törn. Laboratoriekoordinator.