Påverkar vitamin D-nivån i blodet risken för celiaki? 2021

Syftet med studien var att ta reda på om nivån av vitamin D i blodet påverkar risken att utveckla transglutaminasautoantikroppar (TGA).

De flesta barn som utvecklar bestående TGA kommer så småningom att få celiaki.

Totalt var det 281 barn som utvecklade bestående TGA. Tre gånger så många barn utan TGA fungerade som kontrollgrupp. Vitamin D som 25- hydroxyvitamin D [25(OH)D]  mättes i blodet från tidig ålder och fram till sex års ålder.

Resultaten visade att:

• Barn under ett års med låga (<30 nmol/L) eller höga (>75 nmol/L) nivåer av vitamin D hade dubbelt så hög risk att utveckla TGA och därigenom en ökad risk för celiaki.

Vitamin D-nivån i blodet har därför en komplex relation till risken att utveckla TGA som det första tecknet på celiaki.

Det är känt att andra sjukdomar kan påverkas på liknande sätt – både för lite eller för mycket vitamin D kan vara ogynnsamt för hälsan.

I pågående kliniska studier vid Centrum för Autoimmunitet och Prevention (CAP) ges tillskott av vitamin D så att alla forskningspersoner har jämförbara nivåer av vitamin D i blodet.

Mer forskning kommer att behövas för att förstå varför olika nivåer av vitamin D ökar risken för små barn att utveckla TGA.

Författare: Aronsson CA, Liu X, Norris JM, Uusitalo U, Butterworth MD, Koletzko S, Virtanen SM, Erlund I, Kurppa K, Hagopian WA, Rewers MJ, She JX, Toppari J, Ziegler AG, Akolkar B, Krischer JP, Agardh D, and the TEDDY Study Group.

Titel: 25(OH)D Levels in Infancy Is Associated With Celiac Disease Autoimmunity in At-Risk Children: A Case–Control Study.

Publicerad i Frontiers in Nutrition. 2021

TEDDY publikation nummer 135, 2021 (PDF, 0,53 MB, nytt fönster).

Carin Andrén Aronsson