Samband mellan amning och infektioner 2019

Amning anses ha fördelar för barnets hälsa. I TEDDY studien har barnens infektioner registrerats vid varje besök. Totalt undersöktes 6861 TEDDY barn i åldrarna 3–18 månader och 5666 TEDDY barn upp till 4 års ålder eftersom 1195 ännu inte fyllt 4 år. Fanns det något samband mellan amning och infektioner?

• Vid 3–6 månaders ålder skyddade amning mot
    övre luftvägsinfektioner (snuva) med feber
    mellanöreinfektion
    magsjuka med diarré och feber

• Vid 6–18 månaders ålder skyddade amning mot
    mellanöreinfektion
     magsjuka med diarré och feber
    ögoninflammation och ont i halsen

• Vid 6–18 månaders ålder ökade antalet registreringar av vanlig förkylning hos de ammade barnen.

• Barn som enbart fått modersmjölk under de första fyra till sex månaderna efter födseln var skyddade mot mellanöreinfektion i hela två år, men inte fyra år.

TEDDY studien bekräftar andra studier som visar att amning kan ha en skyddande effekt mot visa typer av infektioner.

Författare: Frank NM, Lynch KF, Uusitalo U, et al.

Titel: The relationship between breastfeeding and reported respiratory and gastrointestinal infection rates in young children.

Publicerad I BMC Pediatrics, 2019

TEDDY publikation nr 110, 2019 (PDF, 1,29 MB, nytt fönster)