Kan vi bättre förutspå vilka autoantikroppspositiva barn som kommer att diagnosticeras med autoimmun (typ 1) diabetes mellan 3 och 6 års ålder? 2019

- Vår förmåga att bedöma när barn som är positiva för autoantikroppar kommer att diagnosticeras med autoimmun (typ 1) diabetes är fortfarande begränsad.

- Studien innefattade TEDDY barn  med minst en autoantikropp vid 3 års ålder (363 barn).

- Med hjälp av regressionsanalys bedömdes 38 potentiella faktorer som skulle kunna bidra till att säkrare fastställa förloppet fram till diabetesdiagnosen.

- Innan 6 års ålder, diagnosticerades 76 (21%) av de autoantikroppspositiva barnen med diabetes.

- Fem betydande, eller signifikanta, faktorer för förloppet fram till diabetesdiagnosen kunde fastställas:

• Autoantikroppen IA-2A
  • Långtidsblodsocker (HbA1c)
  • BMI
  • En genvariant (SNP): CLEC16A
  • Kombinationen av kroppens insulinnivåer vid fasta och antal autoantikroppar.

- Denna analysmodell kunde bättre än tidigare modeller förutsäga vilka barn som kommer att drabbas av autoimmun (typ 1) diabetes.

Författare: Jacobsen LM, Elding Larsson H, Tamura RN, et al

Titel: Predicting Progression to Type 1 Diabetes from Ages 3 to 6 in Islet Autoantibody Positive TEDDY Children

Publicerad i Pediatric Diabetes 2019

TEDDY publikation nr 102, 2019 (PDF, 970,53 kB, nytt fönster)