Vilka biomarkörer kan användas för att förutsäga autoimmun (typ 1) diabetes? 2022

Barn som utvecklat två eller flera ö-cellsautoantikroppar (IAA, GADA, IA-2A eller ZnT8A i olika kombinationer) löper störst risk att utveckla autoimmun (typ 1) diabetes. Resultaten från TEDDY visar att 70% av barn med två eller flera autoantikroppar har utvecklat sjukdomen inom 10 år.

Syftet med studien var att använda artificiell intelligens (AI) för att analysera data som samlades in vid 3, 6 och 9 månaders ålder. Frågan var om AI kan ta fram data som förutsäger vilka barn som kommer att insjukna före sex års ålder.

Totalt analyserades data från 655 barn varav 73 hade fått autoimmun (typ 1) diabetes före sex års ålder. Data som användes var HLA-typ, genetisk riskscore (GRS), tillväxtdata, ämnesomsättningsprodukter i plasma, kost (till exempel komjölksprotein före sex månaders ålder) och information om autoimmun (typ 1) diabetes i familjen.

AI visade att störst risk att utveckla diabetes innan sex års ålder var i fallande ordning:

• antalet autoantikroppar vid nio månaders ålder.
  • HLA DR3-DQ2/DR3-DQ8, hög GRS och hög ålder hos mamman vid graviditeten.
  • höga halter vid 3 månaders ålder av piperidone, uridine, fruktos, ornitin och GABA.
  • höga halter vid 6 månader av monopalmitin, levoglucosan, inosin, urea och komjölksprotein.
  • höga halter vid 9 månader av xylulos och cystin.

Barn med två eller flera autoantikroppar vid nio månaders ålder hade förändringar i ämnesomsättningen av glukos redan vid 3, 6 och 9 månaders ålder. Analys av metaboliter förstärkte möjligheten att redan vid 9 månaders förutsäga vilka barn som skulle diagnosticeras med autoimmun (typ 1) diabetes före sex års ålder.

Författare: Webb-Robertson BM, Nakayasu ES, Frohnert BI, Bramer LM, Akers SM, Norris JM, Vehik K, Ziegler AG, Metz TO, Rich SS, Rewers MJ.

Titel: Integration of Infant Metabolite, Genetic, and Islet Autoimmunity Signatures to Predict Type 1 Diabetes by Age 6 Years.

Publicerad i : The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. 2022.

TEDDY publikation nummer 141, 2022 (PDF, 6,79 MB, nytt fönster).