Vad har TEDDY studien upptäckt fram till november 2018

TEDDY är en internationell studie som syftar till att ta reda på vilka faktorer i barnets omgivning som triggar immunsystemet att attackera bukspottskörtelns betaceller och utveckling till autoimmun (typ 1) diabetes.
Studien har varit igång sedan 2004 med 8667 deltagare.

TEDDY har upptäckt att:

• En första autoantikropp mot insulin (IAA) upptäcktes hos 4% av barnen i TEDDY. De flesta var bara 1-3 år gamla. Före autoantikroppen hade barnet vanligen haft en infektion. Få barn har utvecklat IAA efter 6 års ålder.
  • Andra barn (också 4%) utvecklade autoantikroppar mot GAD (GADA) som sin första autoantikropp men den kom senare och fortsätter att komma som första autoantikropp även hos våra tonåringar. GADA föregicks också oftast av en infektion.
  • Generna för att utveckla IAA eller GADA som första autoantikropp är helt olika.
  • Inom ett år efter den första autoantikroppen utvecklade 60 av 100 (60%) barn i TEDDY en andra autoantikropp.
  • 10% av svenska barn i TEDDY har diagnostiserats med celiaki.  Risken att få glutenautoantikroppar och sedan celiaki påverkades av tarmvirusinfektion och glutenintag men minskade efter rotavirus vaccination.
  • Febernedsättande medicin – typ Alvedon® eller Ipren® - inte påverkade risken att utveckla en första autoantikropp.  Risken för IAA som första autoantikropp var dock lägre om barnet fick magdroppar med probiotika under sin första levnadsmånad.
  • Delta i TEDDY tog bort risken att insjukna med livshotande symtom när man fick sin diabetesdiagnos. Hittills har 4% av svenska barn i TEDDY drabbats av autoimmun diabetes.
  • Vaccination mot svininfluensa inte ökade risken för att utveckla IAA eller GADA.