Kan diabetesautoantikroppar och diabetes förutsägas? 2022

Syftet med studien var att undersöka om det finns faktorer som förutsäger:

1. en första autoantikropp
  2. en andra autoantikropp
  3. diagnos av autoimmun (typ 1) diabetes?

Totalt följdes 8502 barn från födseln i 9–12 år. Under denna tid utvecklade 835 (10%) barn autoantikroppar och 283 (3%) utvecklade autoimmun (typ 1) diabetes.

Resultaten visade att:

• Gemensamt för IAA-först och GADA-först
    pappa med autoimmun (typ 1) diabetes och ovanliga varianter av generna för PTPN22 och SH2B3 innebar högre risk att få någon av de två autoantikropparna.

• IAA som första autoantikropp
    riskfaktorer var att vara pojke (framförallt i Finland), ha ett syskon med autoimmun (typ 1) diabetes, HLA typen DR4-DQ8 samt den vanliga varianten av genen för proinsulin (INS). Probiotika före 28 dagars ålder minskade risken för barn i Sverige.

• GADA som första autoantikropp
    riskfaktorer var övervikt vid ett års ålder och ovanliga varianter av generna för CLEC16A och ERBB3 (gener som styr immunsystemets funktion).
  • Utveckling från en till flera autoantikroppar
    riskfaktorer var lägre ålder vid första autoantikroppen, autoimmun (typ 1) diabetes i familjen och HLA typen DR4-DQ8.

• Utveckling från flera autoantikroppar till diabetes
    riskfaktorer var IAA, men inte GADA, som första autoantikropp vid låg ålder samt ovanliga varianter av generna för SKAP2 och MIR3681HG.  Förloppet till diagnos var kortare hos flickor.

Slutsatsen var att IAA eller GADA som första autoantikropp skiljer sig åt när det gäller riskfaktorer. Detta stödjer tanken att autoimmun (typ 1) diabetes kan finnas i två olika varianter.

Författare: Krischer JP, Liu X, Lernmark Å, Hagopian WA, Rewers MJ, She JX, Toppari J, Ziegler AG, Akolkar B; TEDDY Study Group.

Titel: Predictors of the Initiation of Islet Autoimmunity and Progression to Multiple Autoantibodies and Clinical Diabetes: The TEDDY Study.

Publicerad i Diabetes Care. 2022

TEDDY publikation nummer 145, 2022 (PDF, 1,07 MB, nytt fönster)