Kan kosten påverka BMI och risken för att utveckla en första diabetesautoantikropp? 2023

I TEDDY studien har vi tidigare rapporterat att en snabb tillväxt under det första levnadsåret med efterföljande övervikt ökar risken för en första diabetesautoantikropp. Därmed ökar risken även för autoimmun (typ 1) diabetes. Syftet med denna undersökning var att försöka hitta en förklaring till varför en första autoantikropp kan utvecklas hos barn med snabb tillväxt och övervikt.

Tack vare att så många föräldrar fyllt i barnens 3-dagars matdagböcker kunde energimängden från maten relateras till BMI och utveckling av en första diabetesautoantikropp.

Totalt 5 084 barn från Finland, Tyskland, Sverige och USA som inte hade utvecklat en diabetesautoantikropp vid två års ålder följdes sedan fram till 8 års ålder. Barnen vägdes och mättes vid varje besök för att beräkna BMI. Matdagböcker lämnades in två gånger om året. Det var 495 (9,7%) barn som utvecklade en första diabetesautoantikropp under uppföljningen.

Resultaten visade att:

• det totala enerigiintaget av protein, fett och kolhydrater var indirekt relaterat till en första diabetesautoantikropp (IAA, GADA eller båda).
  • ett ökat proteinintag (kcal/dag) hade en direkt effekt på risken att utveckla GADA som första diabetesautoantikropp.

Slutsatsen var att ett högre totalt energiintag (kcal/dag) är kopplat till ett förhöjt BMI.

En kost med en hög andel av protein har en direkt effekt på utvecklingen av GADA som första diabetesautoantikropp.

Det återstår att ta reda på vilken mat som bidrog till den höga proteinmängden samt om det finns specifika proteinkällor som ökar risken för GADA.

Författare: Carin Andren Aronsson, Roy Tamura, Kendra Vehik, Ulla Uusitalo, Jimin Yang, Michael J. Haller, Jorma Toppari, William Hagopian, Richard A. McIndoe, Marian Rewers, Anette-G. Ziegler, Beena Akolkar, Jeffrey P. Krischer, Jill M. Norris, Suvi M. Virtanen, and Helena Elding Larsson:

Titel: Dietary Intake and Body Mass Index Influence the Risk of Islet Autoimmunity in Genetically At-Risk Children: A Mediation Analysis Using the TEDDY Cohort.

Publicerad i Pediatric Diabetes, 2023.

TEDDY publikation nummer 156, 2023 (PDF, 0,42 MB, nytt fönster)

Carin Andrén Aronsson

Helena Elding Larsson