Påverkar barnets tidiga kost risken för autoimmun (typ 1) diabetes? 2010

Flertalet studier visar på att faktorer i små barns kost påverkar risken att utveckla autoantikroppar och autoimmun (typ 1) diabetes.Man har bland annat undersökt risken i relation till:

• Ålder vid första introduktion av komjölk
  • Mammans intag av grönsaker och vitamin D under graviditeten
  • Introduktion av gluten före tre månaders ålder
  • Studier av tarmfloran hos både människor och djur
  • Intag av omega-3-fettsyror
  • Studierna visar motstridiga resultat, men TEDDY-studien hoppas kunna ge resultat.
  • Inom TEDDY insamlas information om barnets kost, mammans kost under graviditeten, hur länge barnet ammats eller vilken typ av ersättning det fått, vid vilken ålder vissa födoämnen introducerades för första gången samt vilka kosttillskott barnen ges.

Författare: J.M. Norris

Titel: Infant and Childhood Diet and Type 1 Diabetes Risk: Recent Advances and Prospects.

Publicerad i Curr Diab Rep, 2010.

TEDDY-publikation nr 15, 2010 (PDF, 0,11 MB, nytt fönster)