Laktobaciller i avföringsprov från 3-18 månader gamla TEDDY-barn. 2012

• Laktobaciller i avföringsprov från 3-18 månader gamla TEDDY-barn undersöktes. Man ville undersöka dels det totala innehållet av laktobaciller, dels den specifika stammen Lactobacillus plantarum (L. plantarum).
  • Avföringsprover från 50 barn vardera från Finland, Sverige och Colorado, USA, undersöktes med s.k. PCR-teknik.
  • Innehållet av bakterier varierade stort, både mellan de olika barnen och mellan olika prover från ett och samma barn. Det fanns fler olika sorters laktobaciller i proverna från barn yngre än 10 månader än de äldre. Det totala innehållet var lägre i Sverige än i Finland och Colorado, men innehållet av L. plantarum var högst i Sverige.
  • Studien visar att metoden att familjen skickar in prover med post kan användas till att analysera bakteriefloran hos barn.

Författare: F. Salami, M. Abels, H. Hyöty, F. Vaziri-Sani, C.A. Aronsson, K. Vehik, A. Delli, W.A. Hagoplan, M. Rewers, A.G. Ziegler, O. Simell, B. Akolkar, J. Krischer, J. She, Å. Lernmark, TEDDY Study Group

Titel: Detection of Lactobacilli in Monthly Mail-in Stool Samples from 3-18 Months Old Infants at Genetic Risk for Type 1 Diabetes.

Publicerad i Int J Probiotics,  2012.

TEDDY publikation nr 22, 2012 (PDF, 0,55 MB, nytt fönster)