Minskar fysisk aktivitet risken för barn med flera autoantikroppar att utveckla diabetes? 2022

Barn med två eller flera autoantikroppar har förhöjd risk att utveckla autoimmun (typ 1) diabetes.

Syftet med studien var att undersöka om fysisk aktivitet påverkade den orala glukostoleranstest (OGTT) som alla barn med två eller flera autoantikroppar genomgår två gånger om året.  En OGTT gör det möjligt att bestämma om barnet har tillräcklig insulinproduktion för att hålla normalt blodglukos.

Barnens fysiska aktivitet mättes en gång om året med en aktigraf som registrerar hur mycket barnet rör sig under 7 dagar.

Från fem års ålder och framåt började TEDDY barn med två eller flera autoantikroppar att bära en aktigraf. Den 28:e februari 2021 var det 340 barn som hade två eller flera autoantikroppar. Av dessa hade 209 burit en aktigraf.  Så många som 76 (36%) var svenska barn.

Resultaten visade att:

• barnens fysiska aktivitet varierade kraftigt.
  • fysisk aktivitet (moderat och intensiv fysisk aktivitet) visade lägre blodglukos hos barn med två eller fler autoantikroppar.
  • barn som hade haft två eller flera autoantikroppar i minst 5 år och var aktiva i minst två timmar per dag hade en bättre glukostolerans jämfört med barn bara var aktiva i 30 min.

Resultaten antyder att fysisk aktivitet i vardagen är något att ta hänsyn till för att bromsa en minskande insulinproduktion hos barn med två eller flera autoantikroppar.

Aktigraf. Foto.
Aktigraf

Författare: Johnson SB, Tamura R, McIver KL, Pate RR, Driscoll KA, Melin J, Larsson HE, Haller MJ, Yang J; TEDDY Study Group.

Titel: The association of physical activity to oral glucose tolerance test outcomes in multiple autoantibody positive children: The TEDDY Study.

Publicerad i Pediatric Diabetes, 2022.

TEDDY publikation nummer 143, 2022 (PDF, 1,31 MB, nytt fönster)

Jessica Melin. Foto.
Jessica Melin