Skiljer sig tarmfloran mellan barn som utvecklar autoimmun (typ 1) diabetes och de som inte gör det? 2018

Tarmfloran av bakterier anses vara en av de faktorer som påverkar vår risk för autoimmuna sjukdomar. Vi vet dock tämligen lite om hur bakteriefloran ser ut i både friska och sjuka barn. Barnen i TEDDY är först att bidra till ny kunskap.

Det har föreslagits att så kallade kortkedjiga fettsyror, som tillverkas av tarmbakterierna, skulle kunna vara kopplade till risk för autoimmun diabetes.

• I studien analyserades 11 000 avföringsprover från 783 TEDDY-barn och resultaten jämfördes mellan barn som drabbats av autoimmun diabetes och de som inte drabbats. I proverna identifierades tarmbakterierna genom att kartlägga genernas DNA, ett genetiskt fingeravtryck som visar vilka bakterier som finns och vilka egenskaper de har.
  • Resultatet visar att tarmfloran hos de barn som inte utvecklat autoimmun diabetes har en större andel tarmbakterier som är kopplade till omsättning och framställning av kortkedjiga fettsyror.

Analysen av tarmfloran hos barnen i TEDDY kommer att fortsätta och resultaten från denna studie kommer att finslipas. Studien av TEDDY-barnens tarmflora är den mest omfattande och har den längsta kontinuerliga uppföljningen som hittills har gjorts.

Författare: Vatanen T, Franzosa EA, Schwager R, et al

The human gut microbiome in early-onset type 1 diabetes from the TEDDY study.

Publicerad i Nature, 2018

TEDDY publikation nr 98, 2018 (PDF, 6,31 MB, nytt fönster)