Vad förutsäger diabetes bäst – HbA1c eller OGTT? 2022

Det behövs biomarkörer för att förutsäga när en person med två eller flera ö-cells autoantikroppar är på väg att utveckla autoimmun (typ 1) diabetes. Diabetes symptom och ketoacidos är möjligt att undvika om diabetes kan förutsägas.

Totalt följdes 707 TEDDY barn med en flera autoantikroppar (GADA, IAA, eller IA-2A i olika kombinationer) fram till diagnos av autoimmun (typ 1) diabetes eller mellan 9-13 år. HbA1c mättes kvartalsvis och jämfördes med OGTT.

Resultaten jämfördes med HbA1c analyser i 1190 personer i TrialNet studien som också följdes fram till diabetes.

Resultaten visade att:

• 304 barn hade en autoantikropp och 403 barn hade två eller flera autoantikroppar.
  • Diabetes utvecklades hos 22 (7%) barn med bara en autoantikropp och 213 (53%) med två eller flera autoantikroppar.
  • Om HbA1c från det första provet med en positiv autoantikropp ökade med 10% så kunde 76% förutsägas att de skulle få diabetes jämfört med 12% hos de barn som fick diabetes utan att HbA1c hade ökat med 10%.
  • 193 (16%) personer i TrialNet utvecklade autoimmun (typ 1) diabetes varav 13 hade en autoantikropp och 180 två eller flera autoantikroppar.
  • Lågt HbA1c när första provet togs, yngre barn, pojkar och maximalt antal autoantikroppar ökade risken för att en 10 procentig ökning skulle uppnås.

Slutsatsen var HbA1c var lika bra som OGTT att förutsäga diagnos av autoimmun (typ 1) diabetes både i TEDDY och i TrialNet studien.

Författare: Vehik K, Boulware D, Killian M, Rewers M, McIndoe R, Toppari J, Lernmark Å, Akolkar B, Ziegler AG, Rodriguez H, Schatz DA, Krischer JP, Hagopian W; TEDDY Study Group.

Titel: Rising Hemoglobin A1c in the Nondiabetic Range Predicts Progression of Type 1 Diabetes As Well As Oral Glucose Tolerance Tests.

Publicerad i Diabetes Care. 2022

TEDDY publikation nummer 146, 2022 (PDF, 0,74 MB, nytt fönster)