Kan arvsanlag för komplementfaktorer påverka risken att utveckla autoantikroppar och autoimmun (typ 1) diabetes? 2016

• Komplementfaktorer tillhör det medfödda immunförsvaret. Det medfödda immunförsvaret påverkar hur vi hanterar bakterie- och virusangrepp. Komplementfaktorer har även samband med det adaptiva immunsystemet där olika antikroppar är involverade. Komplementfaktorer interagerar även med koagulationssystemet (dvs det system som styr blodets förmåga att levra sig).
  • ”Single nucleotide polymorphism” (SNP) är små variationer inom arvsanlagen som kan påverka hur dessa uttrycks. Proteinet som arvsanlaget kodar för kan också påverkas.
  • Femton SNPs inom arvsanlagen för komplementfaktorer analyserades i TEDDY-studien.
  • Totalt följdes 5 474 TEDDY-barn från tre månaders ålder, till uppkomsten av den första autoantikroppen (413 barn) och utveckling av autoimmun (typ 1) diabetes (115 barn).
  • Tre SNPs associerades med uppkomst av autoantikroppar.
  • Det fanns ett statistiskt säkerställt samband mellan en SNP-variant i ett arvsanlag kodande för en komplementfaktor och utveckling av autoimmun diabetes hos de barn som hade varianten DR4/4 inom HLA-systemet (HLA är människans igenkänningssystem för egen och icke-kroppsegen vävnad). DR4/4 är en av de ärftliga varianter som ger högst risk för  autoimmun diabetes.
  • SNPs inom arvsanlag som kodar för komplementfaktorer kan bidra till uppkomsten av autoantikroppar och  autoimmun diabetes.

Författare: C. Törn, X. Liu, W. Hagopian, Å. Lernmark, O. Simell, M. Rewers, A-G. Ziegler, D. Schatz, B. Akolkar, S. Onengut-Gumuscu, W.M. Chen, J. Toppari, J. Mykkänen, J. Ilonen, S. Rich, J.X. She, A. Sharma, A. Steck, J. Krischer, TEDDY Study Group

Titel: Complement Gene Variants in Relation to Autoantibodies to Beta Cell Specific Antigens and Type 1 Diabetes in the TEDDY Study, 2016

Publicerad i Scientific Reports 2016.

TEDDY publikation nr 57, 2016 (PDF, 0,53 MB, nytt fönster)