Påverkar mammans kost under slutet av graviditeten risken för att barnet utvecklar autoantikroppar eller autoimmun (typ 1) diabetes? 2021

Vid första besöket på TEDDY när barnet var 3-4 månader svarade alla mammor på en enkät om deras kost under graviditetens sista månader. I denna studie undersöktes 8556 TEDDY-barn från födseln för att ta reda på vilka barn som utvecklade en första autoantikropp och vilka som senare utvecklade diabetes.  Autoantikroppar mot insulin (IAA), GAD65 (GADA), och IA-2 (IA-2A) är biomarkörer som visar att risken för autoimmun diabetes har ökat.
Var det möjligt att mammans kost under sista delen av graviditeten skulle påverka barnets risk för en eller flera autoantikroppar eller autoimmun diabetes?

När undersökningen sammanfattades den 18:e februari 2019, hade 791 barn utvecklat en eller flera autoantikroppar och 328 hade utvecklat diabetes.

Resultaten visade:

• Totalt undersöktes 8 mat-grupper: mat med gluten, glutenfri mat, glutenfria flingor, färsk mjölk, filmjölk, ostprodukter, sojaprodukter, mager- halv fet fisk och fet fisk.
  • Mat med gluten konsumerades mest i Sverige (242 g/dag), Tyskland (247 g/dag), Finland (221 g/dag) ; andra matgrupper skiljde sig inte åt.
  • Hur resultaten än analyserades fanns det inget samband mellan matgrupp och IAA som första autoantikropp, GADA som första, en eller flera autoantikroppar eller diabetes.

Slutsatsen var att den mat som mammor konsumerade under den sista delen av graviditeten inte påverkade risken för barnet att få autoantikroppar eller utveckla diabetes.

Författare: Johnson RK, Tamura R, Frank N, Uusitalo U, Yang J, Niinistö S, Andrén Aronsson C, Ziegler AG, Hagopian W, Rewers M, Toppari J, Akolkar B, Krischer J, Virtanen SM, Norris JM; TEDDY Study Group.

Titel: Maternal food consumption during late pregnancy and offspring risk of islet autoimmunity and type 1 diabetes.

Publicerad i Diabetologia 2021

TEDDY publikation nr 129, 2021 (PDF, 0,92 MB, nytt fönster)

Morot och ärter på tallrik