När fick TEDDY-barnen fast föda? 2013

• Spädbarnets ålder vid första introduktion av viss sorts fast föda har i tidigare studier förknippats med utveckling av autoantikroppar mot de insulinproducerande cellerna. I dessa studier har forskarna funnit att sociodemografiska faktorer hos mamman påverkat introduktionen av fast föda till barnet.
  • Syftet med den här studien var att beskriva spädbarnets tidiga kost och även att identifiera vilka sociodemografiska faktorer som är associerade med tidig introduktion av fast föda. Studiegruppen består av TEDDY-barn med förhöjd ärftlig risk för typ 1 diabetes. Ålder vid introduktion av olika livsmedel rapporterades var tredje månad, från 3 månaders ålder. Modern fick fylla i formulär med frågor rörande sociodemografiska faktorer.
  • Ålder vid första introduktion av fast föda var beroende av i vilket land barnet bodde. I Finland och Sverige var det vanligast att börja med frukt och rotfrukter. Spannmål var vanligast i USA. Mellan 15% och 20% fick någon form av fast föda innan fyra månaders ålder.
  • Ung moder (<25 år), låg utbildningsnivå (<12 år) och rökning under graviditeten hade ett starkt samband med tidig introduktion av fast föda.
  • Spädbarn med en släkting med typ 1 diabetes introducerades till fast föda senare jämfört med barn utan typ 1 diabetes i släkten.

Författare: C. Andrén Aronsson, U. Uusitalo, K. Vehik, J. Yang, K. Silvis, S. Hummel, SM. Virtanen , JM. Norris, TEDDY Study Group

Titel: Age at First Introduction to Complementary Foods is Associated with Increased Genetic Risk of Developing Type 1 Diabetes

Publicerad i Maternal and Child Nutrition 2013.

TEDDY-publikation nr 29, 2013 (PDF, 0,37 MB, nytt fönster)