Påverkar mammans intag av D-vitamin och omega-3 tillskott under graviditeten risken för autoantikroppar? 2018

• Tidigare studier har visat på ett möjligt samband mellan D-vitamin och omega-3 fettsyror och risken för autoimmun (typ 1) diabetes.
  • Mängden intag av D-vitamin och omega-3 tillskott hos mammor till TEDDY-barn under graviditeten beräknades.
  • Fanns det ett samband mellan intaget av tillskott och utveckling av en eller flera autoantikroppar (ö-cellsautoimmunitet)?
  • När analysen utfördes hade 749 (9%) barn i TEDDY utvecklat ö-cellsautoimmunitet.
  • Varken D-vitamin eller omega-3 tillskott under graviditet påverkade risken för TEDDY barnen att utveckla ö-cellsautoimmunitet.

Författare: Silvis K, Aronsson CA, Liu X, et al

Titel: Maternal dietary supplement use and development of islet autoimmunity in the offspring: TEDDY study.

Publicerad i Pediatric Diabetes 2018

TEDDY publikation nr 100, 2018 (PDF, 0,70 MB, nytt fönster)