Hur hanteras informationen om infektioner hos barn? 2015

• Metoden som utvecklats av TEDDY innefattar dokumentation av infektioner hos barn. Metoden visar förekomst av olika infektioner hos TEDDY-barn under de första fyra levnadsåren.
  • Av 113 884 rapporterade infektioner kunde 71 578 infektionsförlopp visas, varav 74% respiratoriska infektioner, 13.1% gastrointestinala infektioner, 7,2% feberinfektioner och 5,7% övriga infektioner.
  • Respiratoriska och gastrointestinala infektioner förekom mest under vintern.
  • Förekomsten av infektioner var som störst vid 6 månaders ålder och minskade efter 18 månaders ålder.
  • I genomsnitt förekom 5,2 infektionsförlopp per barn och år, varierande med hemland, kön och förhöjd ärftlig risk.
  • Protokollet användes som standard för kommande analyser i TEDDY men även som mall för dokumentation av infektioner i andra epidemiologiska studier.

Författare: M. Lönnrot, K. Lynch, H. Elding Larsson, Å. Lernmark, M. Rewers, W. Hagopian, J.X. She, O. Simell, A.G. Ziegler, B. Akolkar, J. Krischer, H. Hyöty, TEDDY Study Group

Titel: A Method for Reporting and Classifying Acute Infectious Diseases in a Prospective Study of Young Children: TEDDY.

Publicerad i BMC Pediatrics, 2015.

TEDDY publikation nr 45, 2015 (PDF, 0,79 MB, nytt fönster)