Vilka ärftliga faktorer påverkar risken att drabbas av autoimmun (typ 1) diabetes när barnet har två eller flera autoantikroppar? 2017

• Om det finns autoimmun (typ 1) diabetes i familjen eller inte, påverkas inte risken att drabbas av autoimmun diabetes hos ett barn med två eller flera autoantikroppar.
  • Barn som utvecklade flera autoantikroppar tidigt hade ökad risk att drabbas av  autoimmun diabetes.
  • Två genetiska varianter utanför HLA ökade risken att drabbas av autoimmun diabetes medan en ovanlig variant av insulingenen på kromosom 10 minskade risken.
  • Flickor hade högre risk än pojkar att drabbas av autoimmun diabetes om de hade två eller flera autoantikroppar.
  • TEDDY upptäckte att det är olika gener och virus för att antingen få den första autoantikroppen eller att drabbas av autoimmun diabetes.

Författare: Krischer JP, Liu X, Lernmark Å, Hagopian WA, Rewers MJ, She JX, Toppari J, Ziegler AG, Akolkar B, and the TEDDY Study Group.

Titel: The Influence of Type 1 Diabetes Genetic Susceptibility Regions, Age, Sex, and Family History to the Progression from Multiple Autoantibodies  to Type 1 Diabetes: A TEDDY Study Report

Publicerad i tidskriften Diabetes, 2017

TEDDY publikation nr 76, 2017 (PDF, 1,12 MB, nytt fönster)