Vilken mat som innehöll gluten åt barn som utvecklade celiaki?

Bröd i korg. Foto.

I de senaste forskningsresultaten från TEDDY-studien har forskaren Elin Malmberg Hård Af Segerstad undersökt vilken mat med gluten deltagarna åt och hur det påverkade risken för att utveckla autoantikroppar mot vävnadstransglutaminas (TGA) och i förlängningen celiaki.  Läs hela sammanfattningen av reslutatet: ​​​​​​​Vilken mat som innehöll gluten åt barn som utvecklade celiaki?

Tidigare forskningsresultat från TEDDY-studien har visat att mängden gluten ett barn äter påverkar risken att utveckla celiaki. Ju högre intag av gluten under de första fem levnadsåren desto högre risk för celiaki. Mer om detta resultat: Kan ett högt intag av gluten hos barn medföra ökad risk för celiaki (glutenintolerans)?

Efter detta reslutat av TEDDYs forskning ändrade Livsmedelsverket sina rekommendationer från att vara att ge små smakprov med mat innehållande gluten senast vid sex månaders ålder och tidigast från fyra månader. Idag är deras råd att långsamt introducera gluteninnehållande spannmål och att senast vid 12 månaders ålder bör gluteninnehållande spannmål ingå i kosten.

Alla TEDDY-studiens resultat samlas på sidan ”Resultat från TEDDY"