Helt ny artikel från POInT-studien!

Vita pillerburkar, gulbruna piller framför. Affisch på barnsuperhjältar i bakgrunden. Foto.

I POInT-studien följer man barn som tilldelats oralt insulin eller placebo. Syftet är se om man kan träna immunförsvaret så att den autoimmuna reaktionen inte sker.

I den nya artikel har man tittat på om barnets BMI (Body Mass Index) under Covid-19 pandemin ändrades och om detta i sin tur påverkade risken för att utveckla en första autoantikropp mot betacellerna.

Läs den svenska sammanfattningen eller hela artikeln på GPPADs hemsida:

Påverkade Covid-19 pandemin BMi och risken för en första autoantikropp mot betacellerna. (Nytt fönster).