INNODIA - Viktig autoimmun (typ 1) diabetes studie

Ett barn sitter på en brits och hjälper en skjutsköterska att ta blodprov på en nalle. Bild
Studiens första deltagare som är på sitt andra INNODIA-besök.

INNODIA är ett europeiskt nätverk av forskargrupper som finansieras av EU.

Syftet med INNODIA är att förebygga, bättre behandla och bota autoimmun (typ 1) diabetes.

Studien är uppdelad i 2 olika delar:

Nydiagnostiserade patienter

1 - 45 år kan delta i uppföljningsstudie som gör det möjligt för oss att identifiera faktorer som är viktiga för att kroppen ska kunna fortsätta tillverka insulin och ge idéer om nya behandlingar.

18 - 45 år kan delta i läkemedelsstudier med mål att kunna bromsa upp sjukdomsförloppet.

• Läkemedelsstudien IMPACT har precis startat igång i Skåne med omnejd för nydiagnostiserade patienter (inom 9 veckor från första insulinbehandlingen).
  • Under sommaren, år 2021, startar vi ytterligare en läkemedelsstudie, Ver-A-T1D.

Förstagradssläktingar

1 - 45 år kan delta i screening (autoantikoppar + DNA) och uppföljning av diabetesrisk.

Mer information finns på INNODIAS hemsida (nytt fönster).