Varför valde deltagare utan diabetes i familjen att tidigt lämna studien? 2010

• Faktorer förknippade med tidigt avhopp från TEDDY-studien hos deltagare utan diabetes i familjen undersöktes.
  • Viktiga faktorer som associerades med tidigt avhopp från studien var: Vilket land barnet bodde i (Tyskland och USA hade fler tidiga avhopp än Finland och Sverige)
  • Lägre ålder hos mamman
  • Pappan deltog inte i TEDDY
  • Det deltagande barnet var en flicka
  • Mammor till de barn som hoppade av studien hade oftare rökt, avstått helt från alkohol och jobbat deltid eller inte alls under graviditeten.
  • Mammor som var oroliga över sitt barns risk att utveckla autoimmun (typ 1) diabetes, eller som tvärtom hade underskattat sitt barns risk, var mer benägna att lämna studien inom det första året.
  • Att redan vid inskrivningen identifiera familjer som mer sannolikt skulle hoppa av studien tidigt, gör att man kan erbjuda extra stöd för att hjälpa dem att fortsätta i studien. Även under studiens fortsatta gång kan informationen vara till hjälp för att identifiera dem som är mer benägna att hoppa av.

Författare: S.B. Johnson, H.S. Lee, J. Baxter, B. Lernmark, R. Roth, T. Simell, TEDDY Study Group

Titel: The Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY) Study: predictors of early study withdrawal among participants with no family history of type 1 diabetes.

Publicerad i Pediatric Diabetes, 2010

TEDDY publikation nr 10, 2010 (PDF, 0,50 MB, nytt fönster)