TEDDY – Miljöfaktorer och ungdomsdiabetes: En klinisk observationsstudie, 2006

• Autoimmun (typ 1) diabetes är en vanligt förekommande barnsjukdom. I vissa delar av världen (som i Skandinavien) är det mer vanligt än i andra områden. Vi är inte helt säkra på varför.
  • Autoimmun diabetes orsakas delvis av personens genetik. De viktigaste generna som man vet ökar risken för sjukdomen kallas HLA-gener.
  • Baserat på tidigare studier vet vi att det även finns miljömässiga orsaker för autoimmun diabetes, men vi är inte helt säkra på vilka de är eller hur de fungerar.
  • Vid sex studiecentra i USA och Europa testades nyfödda barn för HLA-gener. De barn som hade HLA-gener med en högre risk för att få  autoimmun diabetes blev tillfrågade att vara med i TEDDY-studien.
  • Från 2006 är många barn med i TEDDY-studien och den fortskrider mycket framgångsrikt.

Författare: W.A. Hagopian, Å. Lernmark, M.J. Rewers, O.G. Simell, J.Xi. She, A.G. Zeigler, J.P. Krischer, B. Akolkar

Titel: TEDDY–The Environmental Determinants of Diabetes in the Young An Observational Clinical Trial.

Publicerad i Annals│New York Academy of Sciences år 2006

TEDDY-publikation nr 1, 2006 (PDF, 0,76 MB, nytt fönster)